Voor leerkrachten
Over dans in het basisonderwijs
Bronnen en links
Op deze pagina vind je de bronnen die we hebben gebruikt en links naar pagina's met inspiratie en informatie.
Boeken
Cone,T.,& Cone, L. (2012). Teaching children dance. U.S.A: Rowan University: Human Kinetics.
Crul, K. (2013) Zeppelin. Didactiek voor muzische vorming. Kalmthout: Pelckmans uitgeverij.
Halman, N. e.a. (2005) Kleuterdansen 5 Winschoten: Nevofoon.
Heijdanus-de Boer, E. & Nunen, A. van (2019) Dans! Praktisch handboek voor het basisonderwijs. Bussum: Uitgeverij Coutinho.
LOKV (1994) Vliegen, zweven, vallen. Dansen over prentenboeken. Utrecht: LOKV
Miranda -Tol, M. de (2018) Dans. Theorie en praktijk. Amsterdam: Lambo b.v.
Nunen, A. van & Swaans, R. (2020) Kennisbases en profilering lerarenopleiding basisonderwijs. Kennisbasis dans en drama. Den Haag: 10voordeleraar, Vereniging Hogescholen
Speth, M. (1999) Dansspetters 1. Maastricht: Hogeschool Maastricht
Online
Bouwmeester, D. & Nunen, A. van (2019) Handreiking Dans’es. Voor iedereen die iets met dans wil in het basisonderwijs. Utrecht: LKCA https://www.lkca.nl/wp-content/uploads/2020/09/DANSES_2.pdf
Cultuurschakel, Den Haag Toolbox dans https://www.cultuurschakel.nl/schooltijd/wat-is-coh/lesmateriaal/inspiratie-instructie/dans/
SLO, Leerplankader Kunstzinnige Oriëntatie https://www.slo.nl/thema/vakspecifieke-thema/kunst-cultuur/leerplankader-kunstzinnige-orientatie/leerlijnen/dans/ Vier Grote Steden Kunsteducatie (2001) Samen met kinderen naar dans Den Haag: Koorenhuis,
https://www.dansinschool.nl/wie-en-wat/wat-is-dans/
Vonck: Visiedocument dans in het kader van ontwikkeling curriculum.nu https://curriculum.nu/wp-content/uploads/2018/03/20171222-Visiedocument-Dans-plus-bijlage-Leergebied.pdf